Uit data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat acht op de tien achtstegroepers in Gouda afgelopen schooljaar goed genoeg konden lezen om volwaardig mee te kunnen draaien in de samenleving. Dit werd vastgesteld aan de hand van de doorstroomtoets, waarbij kritisch gekeken wordt naar taal- en rekenvaardigheden.
De doorstroomtoets hanteert niveaus 1F en 2F om het leesniveau van leerlingen te evalueren. Een leerling op 1F-niveau kan bijvoorbeeld schoolboeken lezen en eenvoudige teksten begrijpen, terwijl een leerling op 2F-niveau complexere teksten zoals nieuwsartikelen en bijsluiters kan begrijpen. In Gouda behaalde meer dan driekwart van de scholieren niveau 2F, wat aangeeft dat zij op een redelijk hoog leesniveau zitten.
De prestaties van Gouda werden vergeleken met vijftien vergelijkbare gemeenten op basis van leeftijd, opleidingsniveau en inkomensverdeling. Hoewel Gouda beter scoorde dan het gemiddelde van deze gemeenten in het aantal leerlingen onder niveau 1F, kwam de gemeente lager uit dan het gemiddelde wat betreft het aantal leerlingen op 2F-niveau. Dit wijst op ruimte voor verbetering in vergelijking met de vergelijkbare gemeenten.