Nieuwe Parkeerregels en Tarieven Goedgekeurd in Gouda

06 feb , 12:03 Nieuws
image 21 674486d6067ec

Nieuwe Parkeerregels en -tarieven Goedgekeurd

Op woensdagavond is het voorstel voor nieuwe parkeerregels en -tarieven in Gouda goedgekeurd. Vanaf 1 maart 2025 zullen gefaseerd nieuwe parkeervergunningen en -tarieven van kracht worden. De invoering van betaald parkeren blijft een gevoelig onderwerp, vooral vanwege de ongelijkheid tussen de binnenstad en omliggende wijken zoals Korte Akkeren en Kort Haarlem.

Tarieven voor Parkeervergunningen

De tarieven voor parkeervergunningen verschillen sterk. Binnenstadbewoners zullen straks driehonderd euro per jaar betalen voor hun eerste parkeervergunning. In omliggende wijken zoals Korte Akkeren en Kort Haarlem waar vergunning parkeren deels nieuw wordt ingevoerd, zal een eerste bewonersvergunning 45 euro per jaar kosten. De tarieven voor een tweede en derde vergunning zijn respectievelijk 90 euro en 135 euro per jaar.

Stijging van Tarieven

Het tarief voor parkeren zonder vergunning zal in twee stappen stijgen, met gemiddeld 12,5 procent in 2025 en nogmaals 12,5 procent in 2026. De invoering van vergunning parkeren in Korte Akkeren en Kort Haarlem zal op latere data plaatsvinden. Bezoekers van de binnenstad zullen vanaf 1 maart 2025 4 euro per uur betalen.

Discussie in de Gemeenteraad

De verschillen in tarieven hebben geleid tot discussies binnen de gemeenteraad. Raadslid Sjane-Marie Koppers noemde de behandeling van binnenstadbewoners 'totaal disproportioneel'. De VVD-fractievoorzitter Kevin de Jonge heeft ook kritiek geuit op het beleid omtrent parkeren.

Oplossingen en Pilots

Er zijn moties aangenomen om parkeerproblemen aan te pakken, waaronder een pilot voor een speciaal parkeerterrein voor bedrijfsbusjes en de mogelijkheid voor vrijwilligers om gratis bezoekersparkeervergunningen te krijgen. Binnenstadbewoners krijgen ook de optie om op parkeerterreinen rondom het centrum te parkeren wanneer er geen parkeerplekken beschikbaar zijn.

Parkeren in de Binnenstad

De parkeertarieven voor bezoekers van binnenstadbewoners blijven hoger dan die voor bezoekers van bewoners in omliggende wijken. Het college kijkt echter naar mogelijke oplossingen, waaronder het onderzoeken van een strippenkaart- of kraskaartsysteem voor bezoekers van binnenstadbewoners.