Kunstkenners zijn dolenthousiast over een metersgroot, Gouds altaarstuk uit 1628 dat momenteel gerestaureerd wordt. Het schilderij is uniek vanwege het gebruik van een eeuwenoude schildertechniek.
Restaurator Caroline van der Elst onthult dat het schilderij op een oude, traditionele manier is opgespannen. In haar atelier in Hilversum laat ze zien hoe het doek met touwtjes aan het raamwerk is bevestigd, zonder vastgespijkerd te zijn. Dit zorgt voor een bijzondere authentieke uitstraling van het kunstwerk.
Verschillende kunstwerken in Nederland zijn in de loop der jaren aanzienlijk aangepast tijdens restauraties, maar het altaarstuk 'Maria ten Hemelopneming', geschilderd door Wouter Crabeth, is hier een uitzondering op gebleven. Het schilderij heeft door de jaren heen zijn oorspronkelijke staat weten te behouden.
Met de professionalisering van schilderijenrestauratie in de afgelopen vijftig jaar is er minimale ingreep nodig bij restauraties. Van der Elst benadrukt de kwaliteit van het werk en de bijzondere schildertechniek die voor dit kunstwerk is toegepast.
Het altaarstuk 'Maria ten Hemelopneming' is oorspronkelijk gemaakt voor een schuilkerk en is later in de collectie van Museum Gouda beland. Het werk heeft door de jaren heen in een kerk gelegen en was grotendeels vergeten totdat het door de voormalige directeur van het museum werd ontdekt.
Conservator Ingmar Reesing van Museum Gouda benadrukt de opwinding onder kunstkenners over dit bijzondere kunstwerk. De restauratie wordt mede gefinancierd door de Vereniging Rembrandt, waardoor specialisten zoals die van het Rijksmuseum bijdragen aan de restauratie van het altaarstuk.
Na intensieve restauratiewerkzaamheden zal het altaarstuk in maart naar verwachting terugkeren naar Museum Gouda. Van der Elst voert momenteel onderzoek uit naar de beste manier om het schilderij weer op de oorspronkelijke wijze aan het raamwerk te bevestigen.